شرایط تحصیل ترکیه

آیا در دانشگاه‌های ترکیه شرایط تحصیلی و زندگی گران است؟

در دانشگاه‌های ترکیه، شرایط تحصیلی و زندگی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، به منظور ارائه امکانات و خدمات مربوط به تحصیل و زندگی برای دانشجویان، بسیار مقرون به صرفه هستند.

از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به هزینه‌های پایین تر نسبت به سایر کشورها، صرفه جویی در هزینه های اجاره مسکن، خدمات پشتیبانی بسیار کامل و حضوری فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی اشاره کرد. همچنین، دوام و تنوع آموزشی برای دانشجویان در دانشگاه‌های ترکیه، سطح بالایی از تحقیقات و رویکردهای کاربردی را در بیشتر رشته‌ها ارائه می‌دهد.

با این حال، هزینه‌های اولیه برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید به دو دسته اصلی تقسیم شود: هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی. متأسفانه، برای دانشجویان خارجی، هزینه‌های تحصیلی پایه معمولاً بالاتر از هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان داخلی است. همچنین، هزینه‌های زندگی متغیر و به شدت متوقف شده‌اند. به طور کلی، هزینه‌های اجاره مسکن در شهرهای بزرگ ترکیه به دلیل رشد روز افزون جمعیت به علت محدودیت های فضایی ترکیه، بسیار بسیار بالاست. زیرا بیشتر دانشجویان به دنبال اجاره خانه های جدید و مدرن می باشند و هزینه های دکوراسیون به صورت گسترده ای بالا می روند.

بنابراین، برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را دارند، نیاز است تا در مورد هزینه‌های تحصیلی و زندگی مطالعه صورت بگیرد و قبل از انتخاب دانشگاه و مکان زندگی خود، برنامه‌ریزی دقیقی را برای مدیریت هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای موفقیت خود راه اندازی کنند. تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه با هزینه‌های مقرون به صرفه و به دلیل داوطلبانه شدن این سرزمین برای پذیرایی از فرهیختگان جهان با درآمد های کم و یا در اختیار نداشتن پذیرایی آنی، می‌تواند یک گزینه خوب برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که تحصیل‌کنندگان با آن مواجه هستند، قیمت بلیط هواپیما و اقامت می‌باشد. هزینه‌های اقامت در شهرهای بزرگ ترکیه، گران به شمار می‌آید. برای مثال، هزینه یک خوابگاه برای یک دانشجوی جدید به طور متوسط حدود 400 تا 700 لیر است که معادل 60 تا 100 دلار می‌باشد.

همچنین، هزینه‌های زندگی مانند خرید مواد غذایی، نوشیدنی، لوازم شخصی و غیره نیز به نسبت سایر کشورها گران می‌باشد. آمار نشان می‌دهد که متوسط هزینه ماهانه برای زندگی دانشجویی حدود 1000 دلار است. با این حال، کانون دانشجویی دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌های موجود در ترکیه، هر ساله اقدام به ارایه تخفیف برای دانشجویان در مورد تمامی خدمات و فراهم کردن خدماتی مانند خوابگاه، خدمات بهداشتی، خدمات پزشکی و سرویس‌های شهری کرده‌اند. همچنین، این کانون‌ها اقدام به ارایه بورسیه و وام برای دانشجویان می‌کنند تا هزینه‌های تحصیلی را کاهش دهند.

هر چند، هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه با توجه به نوع دوره تحصیلی متفاوت است. برای مثال، هزینه تحصیل در رشته های علوم پایه و مهندسی بسیار بالا و برای رشته هایی مانند ادبیات و علوم اجتماعی و کسب و کار، هزینه تحصیل کمتری دارند. با این حال، دانشگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی می‌طلبند.

برای جمع آوری فرهنگ شهرستان و ارتباط بین شهرهای ترکیه، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه زنگولداک Yıldız Teknik Üniversitesi، دانشگاه آنکارا Ankara Üniversitesi و دانشگاه قونیه Selçuk Üniversitesi شهر برگزاری کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدها برای دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفته اند. همچنین دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ایروان در غرب ترکیه و دانشگاه آنتالیا در جنوب ترکیه نیز با فرهنگ و تاریخ بیشتری ارتباط دارند.

در نهایت، می‌توان گفت که هزینه‌هایی که دانشجویان در دانشگاه‌های ترکیه باید برای تحصیلات خود بپردازند بالا است اما اگر از کانون‌های دانشجویی و سایر سازمان‌هایی که هدفشان رفاه دانشجویان است، استفاده کنند و همچنین از بورسیه و وام دولتی بهره‌گیری کنند، می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و شرایط بهتری برای تحصیل خود فراهم آورند

چه دوره‌هایی در دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که در آموزش و پرورش تمرکز دارد. این کشور با دارا بودن دانشگاه‌های بسیار قدرتمند و پویا، به یکی از مقاصد مهم برای تحصیلات دانشجویان در سطح جهان تبدیل شده است. دانشگاه‌های ترکیه انواع رشته‌ها را برای دانشجویان ارائه می‌دهند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1- دوره لیسانس:

این دوره، دانشجویان مطالب اصلی رشته‌ی دلخواه خود را فرا می‌گیرند. در پایان دوره، دانشجوها با گرفتن مدرک لیسانس، می‌توانند به زمینه‌ی کاری خودشان بپردازند یا به مقطع بالاتری علاقه‌مند شوند.

دوره های لیسانس به مدت 4 سال است و به دانشجویان کمک می‌کند که علاوه بر انتقال اطلاعات، مهارت های کاربردی و استراتژیکی را نیز در زمینه شغلی خود بیاموزند.

برخی از دوره‌های لیسانس شامل علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات، علوم هنری و اجتماعی مانند علوم اجتماعی و اقتصاد، علوم بهداشت و پزشکی شامل پزشکی، دندان پزشکی و پیشگیری بیماری ها است.

2- دوره‌های کارشناسی ارشد:

این دوره‌ها به دانشجوها کمک می‌کنند تا در زمینه‌ی تخصصی خود شایستگی لازم را کسب کنند و نیز به علاقه‌مندانی که قصد تحصیل در یک مقطع بالاتر را دارند، کمک می‌کنند. دانشجویانی که این دوره‌ها را تمام کنند، می‌توانند با گرفتن مدرک معتبر، به زمینه‌ی کاری خودشان بپردازند یا به مقطع دکترا علاقه‌مند شوند.

3- دوره دکترا:

این دوره، بالاترین مقطع تحصیلی است و دانشجویانی که این دوره‌ها را انتخاب می‌کنند، به پژوهش و تحقیقات و یافتن راه‌حل‌های جدید در زمینه‌ی تخصصی خودشان می‌پردازند. دانشجوهای دکترایی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند، می‌توانند با این مدرک نه‌تنها در زمینه‌ی تحقیقات، بلکه در زمینه‌ی آموزش و پرورش نیز فعالیت کنند.

دوره‌های تخصصی

در دوره‌های تخصصی در دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویان به یک مطالعه عمیق و دقیق در رشته خود پرداخته و نظریه‌های پیشرفته را فراگرفته و به‌کارگیری آن‌ها را در موضوعات تخصصی انتخاب شده، آموزش می‌بینند. این دوره‌ها برای دانشجویانی طراحی شده است که می‌خواهند در صنایعی مانند مهندسی، تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، علوم و تجزیه و تحلیل داده‌ها فعالیت نمایند.

دانشگاه‌های ترکیه انواع دوره‌های تحصیلی را برای دانشجویان ارائه می‌دهند. این دوره‌ها شامل دوره لیسانس، دوره‌های کارشناسی ارشد و دوره دکترا هستند که به دانشجویان کمک می‌کنند تا علاوه بر یادگیری مطالب اصلی، در زمینه‌ی تحقیقات نیز فعالیت کنند. هریک از این دوره‌ها برای دانشجویانی که به تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه علاقه‌مند هستند، فرصت تحصیل و پیشرفت مناسبی را فراهم می‌کنند.

 در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در امور تحصیلی در کشور ترکیه، می‌توانید با دپارتمان تحصیلی (with us)  تماس حاصل فرمایید. در این راستا، علاوه بر ارائه اطلاعات مربوط به روند و شرایط قبولی و ویزای تحصیلی، مشاوره تحصیلی و ارائه راهنمایی در خصوص انتخاب رشته و دانشگاه نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

ما با تیمی از مشاوران مجرب و متخصص، آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه خدمات تحصیلی به شما هستیم تا بتوانیم بهترین گزینه‌ها را برای شما ارائه دهیم.

بدین منظور، شما می‌توانید با دپارتمان ما تماس حاصل فرمایید و از این فرصت برای کسب اطلاعات بیشتر در کشور ترکیه و شروع یک ماجرای جدید استفاده نمایید.

ضمنا می‌توانید به وبسایت ما نیز مراجعه کرده و از آخرین اخبار و مطالب مفید در حوزه تحصیلات در ترکیه باخبر شوید.

تیم دپارتمان تحصیلی (with us)

یک دیدگاه ارسال کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .