شرایط کار در ترکیه

شرایط کار در ترکیه

جمهوری ترکیه واقع در غرب آسیا و جنوب غرب اروپا دارای دو بخش اروپایی و آسیایی، به پایتختی آنکارا بوده و دارای جمعیتی در حدود 80 میلیون و 810 هزار نفر و وسعتی معادل 783.356 کیلومتر مربع می باشد. زبان رسمی این کشور ترکی و دین رسمی آن مسلمان است. واحد پولی کشور ترکیه لیر می باشد. همچنین از جمله همسایگان این کشور می توان به ارمنستان، یونان، گرجستان، قبرس، ایران، عراق و سوریه اشاره کرد.ترکیه با ما

بازار کار ترکیه امروزه به دلیل رشد اقتصادی و صنعتی بالا، واقع شدن در اروپا و همچنین نزدیکی با ایران جزو مقاصد مهاجرت کاری ایرانیان به شمار می آید. این کشور به دلیل فراوانی و تنوع کار برای کارگران و متخصصان خارجی گزینه مناسب و در دسترسی برای ایرانیان به شمار می آید. وجود مسکن ارزان قیمت و هزینه خورد و خوراک مناسب و همچنین حمل و نقل آسان این کشور را جزو کشورهای ارزان و به صرفه اروپایی برای کار قرار داده است. به منظور کار در ترکیه می توان از طریق موسسات کاریابی در داخل ایران و کشور ترکیه اقدام به جستجوی کار نمود و به دلیل عدم نیاز به ویزای ورود برای ایرانیان و همچنین نزدیکی این کشور با ایران، با دریافت پیشنهاد کاری به سرعت مشغول به کار شده و ویزای یک ساله کار ترکیه را دریافت نمود.

کار در ترکیه

ویزای کار ترکیه و شرایط اخذ آن

هر خارجی جهت اشتغال به کار در ترکیه نیاز به یک مجوز کار معتبر خواهد داشت. این مجوز توسط وزارت کار ترکیه و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر می شود. برای اکثر مهاجر ها  باید مجوز کار خود را همزمان با ویزای کار دریافت نمایند. این به معنی است که شما ویزای کار مورد درخواستی خود را به سفارت ترکیه و یا کنسولگری آن در کشور خود تسلیم می نمایید، در حالی که کارفرمای شما باید مدارک لازم شما را به MLSS ارائه نماید. همچنین با این حال، مجوز کار شما از داخل ترکیه صادر می شود. مهاجرین واجد شرایط برای اجازه کار در ترکیه که قصد در خواست این نوع ویزا را دارند، باید حداقل۶ ماه از مهلت اعتبار اجازه اقامت آن ها باقی مانده باشد تا بتوانند درخواست صدور ویزا را داشته باشند. اتباع خارجی که به کشور ترکیه به عنوان توریست وارد ترکیه شده اند، واجد شرایط برای اجازه کار نمی باشند.

در ادامه به معرفی انواع ویزای کار ترکیه خواهیم پرداخت:

ویزای کار موقت یکساله

ویژه ورود اولیه به بازار کار ترکیه پس از عقد قرارداد با کارفرمای ترک به منظور آغاز به کار

ویزای کار دائم

ویژه افرادی که 8 سال سابقه کار و زندگی در ترکیه از طریق ویزای کار موقت یکساله را دارند و به نوعی قبلاً اجازه اقامت دائم خود را دریافت کرده اند.

ویزای کار مستقل

ویژه افرادی که سابقه 5 سال کار و زندگی در ترکیه را دارند و قصد افتتاح مغازه و یا کارگاه برای شغل و حرفه خود را دارند.

ویزای کارت فیروزه ای

ویژه دارندگان اجازه کار دائم و افراد دارای تحصیلات بالا، سابقه کاری درخشان و صاحبان مشاغلی که منجر به ایجاد تاثیرات مثبت در اقتصاد ترکیه شده اند. این کارت ابتدا با اعتبار 3 ساله و بعد از آن با اعتبار دائم صادر خواهد شد.

ویزای کار ویژه

این ویزا ویژه کارشناسان خبره و دارای تحصیلات بالا، سرمایه گذاران در حوزه علم و فناوری، ساکنین قبرس شمالی، افراد دارای اجداد ترک، شهروندان اتحادیه اروپا، پناهجویان دارای پذیرش اولیه و افرادی که با شهروندان ترک ازدواج کرده اند می باشد.

ویزای کار موقت ویژه

این ویزا ویژه ورزشکاران، هنرمندان و فیلمسازانی است که بنا به دلایلی نیاز به حضور کوتاه مدت کاری در ترکیه دارند می باشد.

هزینه ویزای کار ترکیه

صرف نظر از اینکه شما برای یک اجازه کار در خواست خود را از داخل و یا خارج از ترکیه ارائه نمودید، شما نیاز به یک قرارداد کار و یا پیشنهاد کاری خواهید داشت. لذا هنگامی که مدارک و اسناد شما و کارفرمای شما تسلیم شده اند باید به اداره MLSS برسند، از این رو پروسه زمانی بررسی پرونده شما ظرف مدت ۹۰ روز به طول خواهد انجامید.

اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفت، باید فرد به صورت حضوری به کشور ترکیه مراجعه نماید و ویزای کار و اجازه دریافت گذرنامه خود را مهر و تأیید نماید. اگر شما از داخل ترکیه درخواست ویزای کار را صادر می نمایید، شما می توانید برای بررسی پرونده خود به دفاتر MLSS در آنکارا مراجعه نمایید تا ویزای شما و اجازه اقامت شما مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت، شما باید برای اجازه اقامت در ظرف ۳۰ روز پس از ورود خود در ترکیه درخواست خود را تسلیم نمایند. درخواست شما در نزدیک ترین ایستگاه پلیس محلی شعبه Foreigner’s به کارفرمای شما ارائه می گردد. شروع کار برای شما امکان پذیر نخواهد بود تا زمانی که برای شما ویزای کار ترکیه، اجازه کار ترکیه، و اجازه اقامت ترکیه صادر شده باشد.

اجازه کار در ابتدا برای یک دوره یک ساله می شود. اگر شما نیاز به تمدید مجوز کار خود دارید، باید برای تمدید در عرض ۴۵روز، اجازه اقامت کار شما در آخرین لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه موجود و بر اساس آن در خواست خود را صادر نمایید. اجازه کار تمدید شده شما به مدت ۲ سال تمدید خواهد شد و اعتبار خواهد داشت. در صورتی که شما مجدد پس از مدت دو سال نیاز به تمدید آن داشته باشید و تمام موارد فوق الذکر را دارا بودید، این بار برای شما به مدت سه سال تمدید خواهد شد. در صورتی که شما طی مدت هشت سال متوالی در ترکیه اقامت داشته باشید و مجوز کاری شما تمدید شود، می توانید برای اجازه کار دائم ترکیه اقدام نمایید و در خواست آن را تسلیم نمایید. لذا شما برای تسلیم مدارک و مستندات خود باید به دفتر وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا مراجعه نمایید .

هزینه درخواست ویزای کار ترکیه از قرار زیر می باشد:

  • ویزای کار موقت یکساله با هزینه 615.20 لیر
  • ویزای کار دائم با هزینه 615.70 لیر
  • ویزای کار مستقل با هزینه 6152.70 لیر
  • ویزای کار مستقل با هزینه 6152.70 لیر
  • هزینه کارت اقامت برای کلیه ویزا های کاری 72 لیر می باشد.

مدارک لازم برای اجازه کار در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری ترکیه به شرح زیر می باشد:

دفترچه اقامت

ارائه برگه اقامت و پاسپورت

یک قطعه عکس

کد ملی جمهوری ترکیه که از سوی اداره امنیت ترکیه صادر شده و مخصوص تبعه خارجی (متقاضی) می باشد

برگه درخواست کار + پیشنهاد کاری از کارفرما

مدارک تأیید صحت پیشنهاد کاری

برگه در خواست الکترونیکی

تایید مدارک شرکتی درخواست کار شما را تأیید نموده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه

آدرس ایمیل کارفرما

کد رمز دولتی کارفرمای خود

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

مدارک لازم جهت اخذ ویزای همراه ترکیه:

پرداخت هزینه کارت اقامت به مبلغ 72 لیر (برای کودکان زیر 18 سال 36 لیر)

اصل و کپی مدارک هویتی

اثبات تمکن مالی برای سرپرستی اعضای خانواده در طول مدت اقامت

بیمه درمانی اعضای خانواده – ترکیه با ما

گواهی عدم سوء پیشینه

اخذ شماره مالیاتی برای کلیه اعضای خانواده

برای اشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به ترکیه و اقامت ارزان ترکیه هم اکنون درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید.

هلدینگ ترکیه ویت آس

یک دیدگاه ارسال کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .