فرودگاه صبیحا

معرفی فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول که سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) آن‌را با کد SAW می‌خواند، یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود.فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن در قسمت آسیایی، محله‌ی پندیک (Pendik) و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی منطقه‌ی توریستی تکسیم قرار گرفته است. لازم به ذکر است اصلی‌ترین فرودگاه استانبول در قسمت آسیایی قرار دارد.

نام فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن از نام فرزند خوانده‌ی مصطفی کمال آتاتورک، ” صبیحه گوکچن ” ۱که اولین زن خلبان هواپیماهای جنگنده در سراسر جهان به شمار می‌رود گرفته شده است. فرودگاه بین المللی آتاتورک به اندازه‌ی کافی بزرگ نبود تا بتواند به نیازهای مسافرانی که تعدادشان چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی زیاد و زیادتر می‌شد پاسخ دهد. به همین دلیل، دولت کشور ترکیه به فکر ساختن فرودگاه دیگری در مهم ترین شهر این کشور، استانبول، افتاد.

ساخت فرودگاه دوم استانبول یعنی صبیحه در سال ۱۹۹۸ آغاز و در سپتامبر سال ۲۰۰۰ پایان یافت.در سپتامبر سال ۲۰۱۰ در نشستی در لندن، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن عنوان “بهترین فرودگاه” در کنگره‌ی ایرلاین‌های لو کاست جهان۲ را از آن خود کرد. جایزه‌ی دیگر این فرودگاه، عنوان ” موفق ترین سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۰ ” ۳ بود.با بیش از ۲۸ میلیون نفر مسافر و بیش از ۲۰۶ هزار بار نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه در سال ۲۰۱۵، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن عنوان سومین فرودگاه شلوغ تک باند دنیا بعد از فرودگاه بمبئی (Mumbai) و فرودگاه گاتویک لندن (London Gatwick) را از آن خود کرد.

فرودگاه صبیحا


این فرودگاه در حال حاضر میزبان بیش از ۲۰ ایرلاین مسافربری با پروازهایی به سراسر جهان است. ولی در اصل خانه‌ی ایرلاین لو کاست۴ ترکیه یعنی پگاسوس (Pegasus Airlines) محسوب می‌شود.


ترمینال پروازهای بین المللی در اصل با ظرفیت ۳ میلیون نفر و ترمینال پروازهای داخلی با ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر در سال ساخته شده بود. در سال ۲۰۱۰، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن با رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۱ میلیون نفر را میزبانی کرد.

برنامه‌ی فرودگاه این بود که تا پایان سال ۲۰۲۳ تعداد مسافران را به ۲۵ میلیون نفر برساند، اما این اتفاق زودتر و البته با ۳۱ میلیون نفر مسافر در سال ۲۰۱۷ افتاد.فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول با مجموع 235 هزار 868 پرواز در سال گذشته2019، در بخش ترافیک هوایی رکورد جدیدی را ثبت کرد.

با ترکیه ویداس اقامت قانونی ترکیه دریافت کنید.

یک دیدگاه ارسال کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .