کار در ترکیه

کار در ترکیه

کار در ترکیه

ترکیه کشوری با میراث فرهنگی متنوع است که در چهارراه اروپا و آسیا قرار دارد. این مکان دارای معماری زیبا، پارک های ملی خیره کننده و بسیاری از نقاط دیدنی است، این مناظر هستند که بسیاری را به این مقصد محبوب می کشاند. اما شرایط کار کردن در ترکیه چگونه است؟ آیا دانستن زبان الزامی است؟ در این مقاله با کارشناسان و متخصصصان امور مهاجرت موسسه ترکیه ویداس همراه باشید تا شما را با شرایط کار در ترکیه آشنا نماید.

کمی با ترکیه آشنا شویم

در ترکیه تحت تأثیر شدید امپراتوری عثمانی، می‌توانید از مکان‌های تاریخی این کشور مانند کاخ دولما باغچه در استانبول و ویرانه‌های یونانی/رومی افسوس (“افس”) که اکنون با شهر سلجوک هم مرز است، بازدید کنید. جویندگان خورشید همچنین می توانند از مقاصد ساحلی معروف آن از جمله مارامیس، آنتالیا و آلانیا لذت ببرند.

علیرغم همه گیری ویروس کرونا، ترکیه یکی از معدود اقتصادهایی بود که در سال 2020 با سریع ترین نرخ رشد خود از سال 1999 رشد کرد.

مشاغل در ترکیه

در چند سال گذشته، اقتصاد ترکیه برای حفظ رشد سریع خود تلاش کرده است، اما همچنان پیش‌بینی می‌شود که در سال 2021 رشد 5.7 درصدی داشته باشد. چالش‌های اصلی مربوط به مشارکت کم نیروی کار زنان، کمبود مهارت و اشتغال شدید است. قوانینی که از ایفای نقش های کلیدی توسط کارگران واجد شرایط خارج از کشور جلوگیری می کند.

نرخ بیکاری برای 84.34 میلیون نفر جمعیت این کشور همچنان بالا است و 12.1٪ (اوت 2021) است. با این حال، رشد اشتغال در بخش های ساخت و ساز و کشاورزی ترکیه گزارش شده است.

عمده صادرات آن وسایل نقلیه و قطعات خودرو است که در سال 2020 حدود 15.4 میلیارد پوند درآمد داشته است.

پایتخت کشور ترکیه آنکارا و همچنین مرکز اشتغال و روابط بین‌الملل این کشور، استانبول، نقاط کانونی تجارت ترکیه هستند.

مشاغل پرطرفدار برای فارغ التحصیلان

1- مهندسی

2- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری

3- آی تی

4- مدیریت

نکته مهم: همچنین، به‌ عنوان یک کارگر خارجی، به دلیل محدودیت‌های دولتی در استخدام، برای شروع برخی مشاغل در ترکیه به سختی تحت فشار خواهید بود.

تدریس زبان انگلیسی در ترکیه

اگر امیدوارید انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی تدریس کنید یا وارد صنعت گردشگری شوید، خوش شانس هستید – کارگران خارجی انگلیسی زبان در این بخش ها محبوبیت خاصی دارند. در حالی که نیازی نیست به زبان ترکی تسلط داشته باشید، برای موفقیت در کار خود حداقل باید زبان را به خوبی درک کنید.

در حالی که هزینه زندگی در ترکیه به طور کلی بسیار پایین تر از انگلستان است، اکثر حقوق های شغلی فارغ التحصیلان هزینه های زندگی اولیه را پوشش می دهند و نه چیزهای دیگر.

موقعیت ترکیه به عنوان پل بین اروپا و آسیا، آن را به مقصد دروازه ای فریبنده برای کارگران بریتانیایی تبدیل می کند که امیدوارند چشم انداز تجارت جهانی را به دست آورند. فارغ التحصیلان ممکن است از طریق شرکت های بزرگ بریتانیایی مانند Marks & Spencer، HSBC، Vodafone و BP در ترکیه کار پیدا کنند.

کار در ترکیه

چگونه در ترکیه کار پیدا کنیم

جستجوی شما برای کار در ترکیه از خانه شروع می شود، زیرا قبل از ورود به کشور برای گرفتن مجوز کار به تاییدیه کار نیاز دارید. تعدادی سایت کار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

سایت های جستجوی کار در ترکیه:

https://www.expat.com/

https://www.iskur.gov.tr/

https://www.reed.co.uk/

https://www.totaljobs.com/

اسناد برای اخذ ویزای کاری ترکیه عبارتند از:

تکمیل فرم درخواست ویزای کار ترکیه.

پاسپورت معتبر شما

دو تا عکس.

گواهی عدم سو پیشینه

پیشنهاد کاری یا قرارداد

ترجمه سوگندنامه یا ترجمه رسمی تایید شده دیپلم یا گواهی موقت فارغ التحصیلی.

مدرک دیپلم یا گواهی معادل فارغ التحصیلی موقت.کارفرمای شما درخواست ویزای شما را در عرض ده روز با وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه انجام خواهد داد.

برای دریافت مجوز اقامت لازم برای اقامت خود، باید ظرف یک ماه پس از ورود خود در اداره پلیس محلی ترکیه ثبت نام کنید.

برای راهنمایی بیشتر، به اطلاعات ویزای وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه برای خارجی ها مراجعه کنید. همچنین می توانید با متخصصان و کارشناسان حوزه مهاجرت موسسه دادآور نسیم مهر تماس بگیرد.

اگر آماده درخواست هستید، می توانید با پر کردن پیش درخواست آنلاین خود در رویه های کنسولی جمهوری ترکیه، فرآیند ویزا را آغاز کنید.

کار در ترکیه

آیا ترکیه برای کار کردن مناسب است؟

بر اساس آخرین گزارش HSBC Expat Explorer، ترکیه به عنوان هفتمین کشور برتر جهان برای کارگران بین المللی توسط مهاجران مقیم ترکیه رتبه بندی شده است. این نظرسنجی فرصت های ارائه شده توسط کشورها را از نظر کیفیت زندگی، تعادل بین کار و زندگی، بازده مالی و زندگی خانوادگی بررسی می کند.

تعادل بهتر کار و زندگی

اکثریت مهاجرانی که در ترکیه زندگی می‌کنند، پاسخ دادند که در ترکیه تعادل کار و زندگی بهتری نسبت به کشورهای خود دارند. بیش از نیمی از افرادی که به این نظرسنجی پاسخ دادند گفتند که در ترکیه زمان بیشتری برای سرگرمی و خانواده دارند. 59 درصد از خارجیانی که در ترکیه زندگی می کنند گفتند که می توانند در ترکیه بیشتر سفر کنند و 57 درصد گفتند که زمان بیشتری برای یادگیری مهارت های جدید مانند آشپزی، غواصی و یادگیری یک زبان جدید دارند.

الزامات زبان

ترکیه نمره مهارت انگلیسی پایینی دارد و تنها حدود 17 درصد از جمعیت می توانند به این زبان صحبت کنند.در حالی که زبان انگلیسی در شهرهای بزرگ‌تر، مانند آنکارا و استانبول، به‌طور معقول رایجی از ارتباطات تجاری است، اما بدون درک حداقلی از زبان ترکی، با مشکل مواجه خواهید شد.ممکن است قبل از ورود به کشور، آزمون زبان استانداردی برای قبولی وجود نداشته باشد، اما داشتن درک زبان ترکی، چشم‌انداز شغلی شما را افزایش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که کار شما در سطح بالایی است. بنابراین،هر چه بیشتر ترکی بدانید، زندگی روزمره شما آسان تر خواهد شد.

کار در ترکیه چگونه است

از آنجایی که 99 درصد از جمعیت ترکیه مسلمان هستند، طبق آمار دولتی، اعیاد مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. دو جشن اسلامی، جشن سه روزه پایان ماه مبارک رمضان و جشن چهار روزه قربانی، با هفت جشن ملی ترکیه همراه است. ساعات کار نمی تواند بیش از 45 در هفته باشد و معمولاً به طور مساوی در شش روز تقسیم می شود. از نظر فنی، هفته کاری استانداردی وجود ندارد – اکثر مشاغل از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر باز می شوند و در طول ماه های تابستان زمان شروع و پایان زودتر خواهد بود.استحقاق مرخصی استحقاقی سالانه پس از یک سال خدمت در هر شغلی شروع می شود، با 14 روز در خدمت یک تا پنج سال، که در مرحله به 26 روز برای 15 سال خدمت اضافه می شود.

محدودیت های کار در ترکیه

کنترل های زیادی بر روی انواع کارهایی که اتباع خارجی می توانند انجام دهند وجود دارد. لیست طولانی از مشاغلی وجود دارد که به سادگی در دسترس نیستند. اینها شامل پزشکان، پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، دامپزشکان، داروسازان، بینایی‌شناسان، قضات، وکلا، نگهبانان، دفاتر اسناد رسمی و بسیاری از فعالیت‌های «حرفه‌ای» هستند. کار به عنوان مدیر اجرایی در آژانس مسافرتی نیز مانند هر چیزی که با غواصی، ناوبری دریایی یا کار روی کشتی انجام می شود، انجام نمی شود. کنسولگری ترکیه فهرستی به روز از تمام مشاغل ممنوعه دارد و وزارت کار اطلاعاتی در مورد مقررات مربوط به هر یک از بخش های استخدامی دارد. زمانی که یک تبعه خارجی قصد کار در ترکیه را دارد، شرایط دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها مربوط به سهمیه استخدام اتباع ترکیه در همان تجارت است.

توجه کنید:

ترکیه انتخاب خوبی برای مهاجران است.

آیسه ینل، رئیس بانکداری خرده فروشی و مدیریت ثروت، HSBC ترکیه، گفت: «عوامل زیادی در ترجیحات کشوری کارکنانی که تصمیم به کار در خارج از کشور دارند، مهم هستند. نظرسنجی HSBC Expat Explorer نشان می‌دهد که ترکیه انتخاب خوبی برای کارگران خارجی است که می‌خواهند در شغل خود با کیفیت بالای زندگی رشد کنند.

ینل همچنین اضافه کرد که تصمیم به کار در کشوری دیگر بر افراد در بسیاری از زمینه‌ها تأثیر می‌گذارد، از پیشرفت شغلی گرفته تا کیفیت زندگی، از مدیریت مالی شخصی تا زندگی خانوادگی.

نظرسنجی HSBC Expat Explorer توسط 18059 مهاجر از 163 کشور و منطقه از طریق یک پرسشنامه آنلاین، شامل 27 سوال، که توسط YouGov در فوریه و مارس 2019 انجام شد، تکمیل شد.

راه اندازی کسب و کار در ترکیه

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار خود در ترکیه هستید، ابتدا باید تکالیف خود را انجام دهید. علی‌رغم اقدامات مختلف دولت ترکیه برای ساده‌تر کردن فرآیند، کاغذبازی‌ها، مقررات ویزا و محدودیت‌هایی که اتباع خارجی می‌توانند انجام دهند و نمی‌توانند انجام دهند، کل فرآیند را به چشم‌اندازی دلهره‌آور تبدیل می‌کند. این به این معنی نیست که غیرممکن است، اما باید توصیه های خوبی را ترجیحاً از یک متخصص ترک زبان دریافت کنید. عواملی که باید در نظر بگیرید شامل نوع شرکتی که باید راه اندازی کنید، هزینه های سرمایه گذاری، بدهی های مالیاتی، مقررات مربوط به استخدام اتباع ترکیه و محدودیت هایی در مورد کارهایی که شخصاً می توانید انجام دهید، می باشد. اگر شک دارید، با شخصی که قبلاً (به طور قانونی) این کار را انجام داده صحبت کنید یا با اتاق بازرگانی و صنعت ترکیه بریتانیا تماس بگیرید.

انجمن سرمایه گذاران خارجی:

http://www.yased.org.tr/webportal/English/Pages/MainPage.aspx

هیئت روابط اقتصادی خارجی:

 http://www.deik.org.tr/

انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه:

http://www.tusiad.org/

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان و متخصصان امور مهاجرت موسسه Turkey with us در ارتباط باشید.

یک دیدگاه ارسال کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .