اقامت در ترکیه – پارت دو

اقامت در ترکیه

اقامت در ترکیه در سال های اخیر به یکی اهداف مهاجرتی ایرانیان تبدیل شده است. کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد و نسبت به سایر مقاصد مهاجرتی، به ایران نزدیک تر است. کشور ترکیه، هم از لحاظ توریستی و هم از لحاظ مهاجرت در بین ایرانیان بسیار محبوب است. در این مطلب به بررسی شرایط اقامت در ترکیه می پردازیم. ترکیه با ما

شرایط اقامت در ترکیه

به چند طریق می توان اقامت دائم ترکیه را گرفت. روش هایی مانند اقامت توریستی ترکیه، اقامت ترکیه با خرید ملک و اقامت تحصیلی ترکیه از جمله این موارد است. افزایش تعداد متقاضی برای اقامت دانشجویی در ترکیه و همچنین افزایش متقاضیان برای اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه، گواه این است که این کشور رشد قابل ملاحظه ای از نظر مهاجر پذیری داشته است. در ادامه پرطرفدارترین روش های اخذ اقامت ترکیه و شرایط مهاجرت به ترکیه را بیان می کنیم.

اقامت یکساله توریستی ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانیان با پاسپورت ایرانی می توانند بدون ویزا به آن وارد شوند و در هر شش ماه تا سقف 90 روز در آن به عنوان یک توریست، اقامت داشته باشند. اما برای اقامت در ترکیه به مدت بیش از 90 روز باید مراحل گرفتن اقامت توریستی ترکیه را طی کرد. اقامت بیش از این مدت نیازمند گرفتن کیملیک کارت است که در پایان، آن را بررسی می کنیم.

اقامت توریستی ترکیه همان اخذ اقامت یکساله ترکیه از طریق اجاره خانه است. زیرا در این روش باید یک خانه اجاره کنید و تا سقف یک سال می توانید در ترکیه بمانید. گفتنی است در شرایط جدیدی که این کشور در نظر گرفته است، تمدید اقامت توریستی در ترکیه پس از یک سال امکان پذیر نمی باشد و باید مدت زمان یک سال از اقامت قبلی گذشته باشد تا بتوانید دوباره درخواست ویزای توریستی یکساله ترکیه را بدهید. بنابراین حداکثر مدت زمان اقامت توریستی در ترکیه، یک سال است. هزینه اقامت توریستی ترکیه در این روش حدود 1400 لیر است.

نکتهافرادی که در راندوو شرکت می کنند بعد از اتمام ارائه مدارک به راندوو بین 7 الی 21 روز الزام به ماندن در ترکیه را دارند. در غیر این صورت با خروج مسافر قبل از جواب کارت اقامت (کیملیک) امکان ریجکت شدن فرد وجود دارد

طبق شرایط اقامت موقت در ترکیه، مدارک لازم برای اقامت توریستی ترکیه به شرح زیر است:ترکیه با ما

گرفتن شماره مالیاتی از اداره مالیات ترکیه

گرفتن بیمه سلامت

6 قطعه عکس رنگی 4*3

اجاره نامه ملک که دفتر اسناد رسمی ترکیه (نوتر) تایید کرده باشد. (در صورت نیاز اجاره نامه محضری تنظیم و ارائه میشود)

اصل و کپی پاسپورت با ترجمه ترکی و مهر ورود به ترکیه

پرداخت هزینه به اداره مهاجرت

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

در سال های اخیر، قانونی در ترکیه وضع شده است که افراد خارجی می توانند با خرید خانه و ملک به مبلغ بالای 250 هزار دلار بتوانند اقامت دائم ترکیه و پاسپورت این کشور را به دست آورند و شهروند رسمی این کشور محسوب شوند.

پیش از این برای گرفتن اقامت دائم ترکیه از طریق خرید ملک، باید به میزان یک میلیون دلار ملک خریداری می شد یا سرمایه گذاری انجام می شد. اما با قانون جدید، این مبلغ کاهش پیدا کرده است و کار را برای بسیاری از افراد آسان کرده است.

اما ملک خریداری شده برای پاسپورت، شرایط خاصی نیز دارد. این خانه به مدت 3 سال باید تحت مالکیت شما باشد و شما حقی برای فروش آن ندارید. اما اگر نمی خواهید از آن خانه استفاده کنید، می توانید یک انتخاب بهتر داشته باشید و آن این است که آن را اجاره دهید و درآمدی از این طریق کسب کنید.

مزایایی که این روش دارد، این است که شهروند رسمی ترکیه می شوید و شانس اخذ ویزای کانادا و ویزای شینگن، برای شما بالا می رود. همچنین می توانید به 70 کشور دیگر بدون ویزا سفر کنید. می توانید به طور رایگان تحصیل کنید و همچنین حق رای و امکان بازنشستگی در ترکیه را دارید. اما دیگر مزیت آن امکان افتتاح حساب بین المللی مانند ویزا کارت و مستر کارت برای پرداخت های بین المللی است.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ترکیه و اخذ اقامت ترکیه به روش های مختلفی امکان پذیر است. به طور مثال می توان به ثبت شرکت، خرید ملک، سرمایه گذاری در واحدهای اقتصادی، سرمایه گذاری از طریق خرید سهام در ترکیه اشاره کرد. این کارها منجر به شهروندی و تابعیت ترکیه می شود.

برای سرمایه گذاری در ترکیه داشتن حداقل 18 سال سن الزامی است. حداقل سرمایه ای که باید داشته باشید نیز مبلغ یک میلیون ششصد هزار لیر است. برای خرید ملک 250 هزار دلار و برای سرمایه گذاری از روش های دیگر به 500 هزار دلار پول نیاز دارید. گفتنی است که صنایع پوشاک، گردشگری، کشاورزی، خودرو، معدن و املاک بیشترین سودآوری را در ترکیه دارند.

روش گرفتن اقامت ترکیه که این روزها سوال بسیاری از افراد است

اقامت تحصیلی ترکیه

در حال حاضر دانشجویان و دانش آموزان زیادی برای ادامه تحصیل، ترکیه را انتخاب می کنند. این کشور در رتبه های دانشگاهی در سطح بین المللی رشد داشته است و مدارک این دانشگاه ها اعتبار زیادی دارند.

یکی دیگر از مزیت های تحصیل در ترکیه، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی است. مراکز دانشگاهی ترکیه شرط سنی ندارند و مدرک زبان انگلیسی نیاز ندارند. به همین جهت، شرایط پذیرش آن ها برای ایرانیان فراهم تر است. دانشجویان می توانند دوره زبان تومر را بگذرانند و سپس درخواست اقامت موقت در ترکیه را بدهند.

دانشجویان در این روش می توانند تا پایان زمان تحصیل خود در ترکیه اقامت داشته باشند و از مزایایی مانند امکان پیدا کردن کار دانشجویی و بیمه درمانی برخوردار شوند.

البته شایان ذکر است که دانشجویان بین المللی در سال اول ورود خود اجازه کار ندارند اما در سال های بعدی تحصیل، می توانند کار دانشجویی داشته باشند. دانشجویان، پس از تحصیل در ترکیه به شرط داشتن مدرک زبان و گرفتن مجوز کار از وزارت کار این کشور، می توانند مشغول کار شوند و اقامت خود را تمدید کنند.

اگر از زمان ورود نیز 5 سال بگذرد، می توان به جای کارت اقامت یکساله، اقامت دائم ترکیه را دریافت کرد.

در دانشگاه های ترکیه می توان هم به زبان ترکی استانبولی و هم به زبان انگلیسی تحصیل کرد. دانشگاه های دولتی زیادی در ترکیه وجود دارند که با شهریه بسیار کم، دروس خود را به زبان ترکی استانبولی تدریس می کنند. اما دانشگاه هایی که دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، غالبا خصوصی هستند و شهریه بالایی دارند. شما می توانید برای هر کدام از آن ها اقدام کنید. اما بهتر است بدانید که در نهایت برای کار در ترکیه بهتر است به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید.

اقامت کاری ترکیه

اگر شغل رسمی و ثابتی در ترکیه پیدا کنید و از کارفرما پیشنهاد کار یا جاب آفر دریافت کنید، می توانید از طریق اداره مهاجرت ترکیه اقدام کنید و اقامت موقت یک ساله دریافت کنید.

نکته ای که برای کارجویان باید مد نظر قرار بگیرد این است که فرصت های شغلی به زبان انگلیسی در ترکیه بسیار اندک است. بنابراین اگر می خواهید شانس خود را برای پیدا کردن کار بیشتر کنید باید به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید.

هزینه درخواست اقامت کاری 615 لیر است و برای کارت اقامت نیز باید مبلغی برابر 72 لیر ترکیه پرداخت کنید. مشاغلی که ترکیه بیشتر از همه به آن ها نیاز دارد، عبارت اند از: مهندس کامپیوتر، مدیر رستوران، کارشناس مسائل اقتصادی و مهندس.
پس از 8 سال اقامت در ترکیه، شما امکان دریافت اقامت دائم را دارید.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

این روش برای زمانی است که با یک شهروند ترکیه ازدواج می کنید. درخواست کنندگان برای این کار باید بالای 18 سال داشته باشند. همچنین چنین درخواستی باید پس از 3 سال زندگی مشترک انجام می شود. در این مدت نمی توانید در ترکیه اقامت داشته باشید. همچین اثبات تمکن مالی برای زوجین الزامی است. اگر بتوانید اقامت ترکیه از طریق ازدواج را دریافت کنید، پس از 5 سال می توانید آن را به اقامت دائم تبدیل کنید.

اقامت ترکیه از طریق تولد

کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که صرفا تولد در آن منجر به گرفتن اقامت نمی شود. برای گرفتن اقامت، پدر یا مادر باید شهروند ترکیه باشند. قوانین سخت گیرانه ای نیز در این مورد وجود دارد. به طوری که که اقامت فرزند نمی تواند باعث گرفتن اقامت برای والدین شود.

شهروندان کشور ترکیه می توانند فرزندخواندگی یک فرد زیر 18 سال خارجی را بپذیرند و برای او تابعیت ترکیه را بگیرند. در این شرایط داشتن تمکن مالی و مسکن برای آن ها الزامی است.

کیملیک کارت چیست

کیملیک کارت همان کارت اقامت کشور ترکیه است. کیملیک در لغت به معنی هویت است که کارت شناسایی ترکیه نیز محسوب می شود. این مدرک به عنوان کارت شناسایی ترکیه، تمام اطلاعات مانند آدرس، شماره ملی، ملیت، نوع اقامت و سایر اطلاعات را در خود جای داده است. این شماره ملی در بسیاری از کارهای اداری در ترکیه به کارتان خواهد آمد.
ترکیه برای افراد خارجی که می خواهند در این کشور اقامت داشته باشند، این کارت شناسایی را صادر می کند. این کارت ها همان کارت شهروندی ترکیه نیستند. این کارت ها به منزله مشخص شدن هویت افراد مقیم در این کشور است. تاریخ مجاز برای اقامت و تاریخ پایان اقامت نیز در آن مشخص شده است.
در صورتی که در ترکیه اقامت داشته باشید ولی اقدام به دریافت کیملیک کارت نکنید، مشمول جریمه می شوید و ممکن است برای چند سال به ترکیه ممنوع الورود شوید.

تصویری از کیملیک کارت که برای اقامت ترکیه بسیار مهم است

مراحل گرفتن کیملیک کارت ترکیه

ابتدا باید به خاک ترکیه وارد شده باشید و یک خانه خریده یا اجاره کرده باشید و این خانه را در نوتر (دفتر اسناد رسمی ترکیه) ثبت کرده باشید. همچنین باید بیمه و شماره مالیاتی نیز داشته باشید.
اگر این شرایط را داشته باشید می توانید از سایت اداره مهاجرت ترکیه، فرم راندوو را دریافت کنید و پس از پر کردن به اداره مهاجرت محل سکونت خود تحویل دهید.

مزایای کیملیک کارت

توجه به مزایای کیملیک کارت بسیار ضروری است. زیرا همه کارهای اداری فقط با شماره معتبر کیملیک کارت صورت می گیرد. به طور مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

افتتاح حساب بانکی و داشتن حساب های بین المللی مانند مستر کارت و ویزا کارت ترکیه با ما

پرداخت بدهی و مالیات به دولت

خرید خودرو و ثبت نام در مدارس

شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی برگزار شده در شهرداری

دسترسی رایگان به مراکز پزشک خانواده و همچنین دسترسی به کلیه سوابق پزشکی

گم کردن کیملیک کارت

بهتر است سعی کنید تا از کیملیک کارت خود محافظت کنید. زیرا صدور مجدد کیملیک کارت یک ماه زمان لازم دارد. برای اخذ دوباره کیملیک کارت این مراحل را باید طی کنید.

ابتدا باید به اداره پلیس مراجعه کنید و اعلام مفقودی کنید. در صورتی که اعلام کنید کارت خود را گم کرده اید ممکن است اهمیتی برای آن در نظر نگیرند. بهتر است اعلام کنید که کارت شما دزدیده شده است.

پس از آن، اگر آدرس خود را در اداره نفوس و مسکن ترکیه ثبت نکرده اید، با کیملیک کارت افراد خانواده خود و کپی اجاره نامه، در اداره نفوس، آدرس خود را ثبت کنید و فیش آن را دریافت کنید.

مرحله بعدی، مراجعه به اداره مهاجرت است. با برگه گزارش اداره پلیس و برگه اداره نفوس به همراه کپی پاسپورت و یک عدد عکس از تمام افراد خانواده به اداره مهاجرت محل زندگی تان مراجعه کنید. سپس پس از بررسی مدارک باید 80 دلار به همراه 72 لیر بپردازید.

با تحویل دادن قبض های پرداختی خود به اداره مهاجرت، فرایند صدور مجدد کیملیک کارت شما آغاز می شود.

چرا پاسپورت ترکیه برای تابعیت دوم مناسب است ؟

1 – آب و هوای عالی ، زندگی ارزان قیمت ، امکان تحصیل راحت و حتی رایگان ، فرهنگ و زبان نزدیک به ایران از مهم ترین دلایلی است که این کشور را به یکی از اولین گزینه ها برای مهاجرت ایرانیان تبدیل کرده است .

2 –با توجه به اقتصاد قوی و سیاست های دولت ترکیه و از طرفی تسهیلات فراوان ، این کشور به محلی امن و مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و برای تجارت جهانی تبدیل شده است

3 –مدت زمان دریافت پاسپورت مزیت بعدی است . شما میتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی در حدود سه ماه تابعیت و پاسپورت دوم خود را در ترکیه دریافت کنید

4 – معمولا در امر مهاجرت در نظر گرفتن شرایط خانواده بسیار حائز اهمیت است . با دریافت پاسپورت ترکیه ، همسر و فرزندان زیر 18 سال شما نیز با خیالی آسوده تابعیت این کشور را دریافت خواهند کرد

5 – دارا بودن پاسپورت ترکیه به شما کمک می کند تا بدون اخذ ویزا به بیش از 100 کشور دنیا سفر کنید و ضمنا دریافت ویزا از سایر کشورها را برای شما آسان تر میکنید

6 – سرمایه ای که با استفاده از آن برای دریافت تابعیت اقدام میکنید ، از دسترس شما خارج نخواهد شد و پس از مدتی می توانید از آن استفاده کنید . بعنوان مثال پس از 3 سال میتوانید به فروش ملک خریداری شده اقدام کنید .

برای اشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به ترکیه و اقامت ارزان ترکیه هم اکنون درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید. ترکیه ویت اس

یک دیدگاه ارسال کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .