چالیشما ایزین چیست

چالیشما ایزین چیست :

همه ی ما میدانیم که بزرگترین دغدغه فردی که مهاجرت می کند کسب درآمد و کاراست . پس باید به عنوان یک فرد خارجی اجازه کار داشته باشد که در ترکیه به آن چالیشما ایزین گفته می شود. خیلی ها مهاجرت می کنند و بر این باورند که در ترکیه همیشه کار هست درواقع بله کار هست ولی کار سیاه نه کار قانونی.

افراد خارجی در چندین حالت می توانند اجازه کار قانونی در ترکیه را دریافت کنند:

-کارفرما یا شرکتی در ترکیه از شما دعوت به کار کند که  در این حالت کارفرما باید آگهی را سه بار آگهی شغلی کند و اگر هیچ نیروی ترکی برای آن وجود نداشت میتواند شما را یا هر نیروی غیر ترکی را استخدام کند .

در این حالت هر بنگاه اقتصادی باید به ازای هر نیروی کار خارجی که می خواهند استخدام کنند پنج نفر نیروی کار ترک را استخدام و بیمه کنند ولی بستگی به شغلی که دارد می تواند صرفا بیمه آن ها را رد کند .

-اگر فرد خارجی یک مخترع یا نخبه باشد در این صورت روند کاری خیلی راحت تر است در صورتی که بتواند نخبه بودن خوددرا ثابت کندچه به صورت مقاله یا اختراع و دولت ترکیه آن را قبول کند در این حالت معمولا دانشگاه ها و مراکز علمی به فرد پیشنهاد کاری می دهند .

-کسانی که قصد دارند در ترکیه کسب و کار قانونی و شخصی خودشان را راه اندازی کنند می توانند شرکتی را به ثبت برساند .

درواقع برای داشتن هویت حقوقی درترکیه نیاز به این داریم که حتما ثبت شرکت انجام دهیم حتی اگر یک راننده تاکسی باشیم و بخواهیم در ترکیه کار قانونی داشته باشیم . اما باید این را درنظر داشته باشیم که با وجود ثبت شرکت هنوز اجازه کار کردن را ندارید و حتما باید طی یک پروسه ای این اجازه کار کردن را دریافت کنید که می بایست به ازای هر نیروی کار خارجی پنج نفرنیروی ترک را استخدام و بیمه کنید .

یادتون باشه که برای چالیشما ایزین باید کیملیک را داشته باشید و شش ماه اقامت توریستی داشته باشید  در واقع شش ماه از تاریخ انقضا آن مانده باشد .

و در آخر با چالیشما ایزین می توانید مزایای زیادی دریافت کنید از جمله بیمه درمانی و اقامت خانوادتون در کشور ترکیه .- ترکیه با ما شما را همراهی می کند.

اجازه کار در ترکیه یا چالیشما ایزنی (پارت دوم)

چالیشما ایزین چیست


مهاجرت به ترکیه از طریق کار و اخذ ویزای کاری ترکیه با توجه به فاصله نزدیک این کشور به ایران و هزینه های پایین زندگی در این کشور به نسبت سایر کشورها مورد توجه بسیاری از متقاضیان کار در خارج از کشور ، قرار گرفته . کار کردن در ترکیه مراحل سختی نداره و شما میتونید با کمی جست و جو و پیدا کردن کار فرما استخدام بشید.
اگر تخصص و زبان ترکی بلد باشید پیدا کردن کار بسیار راحت تر خواهد بود . بعد از استخدام شدن برای شما بیمه رد میشه که جزو سوابق کاری به حساب میاد و اگر به صورت ادامه دار باشه میتونید شهروند ترکیه بشید.
دولت ترکیه دو نوع اجازه کارِ مدت دار و دائم رو برای اتباع خارجی پیش بینی کرده ، در ابتدا به شما ویزای کاری یکساله تعلق میگیره و پس از اتمام‌میتونید ‌تا ۳ سال این اجازه کار رو تمدید و در صورت تمدید به صورت مستمر به مدت ۶ سال و پرداخت بیمه ، تقاضای شهروندی ترکیه رو بدید.


شرایط گرفتن اجازه کار در ترکیه:

برای این که بتونید اجازه اقامت کاری در ترکیه رو بگیرید شما نیازمند این هستید که ویزای کار از وزارت امور خارجه ترکیه رو دریافت کنید . که میتونید هم از داخل و هم از خارج کشور اقدام کنید که مستلزم اینکه شما توسط یکی از شرکت های ثبت شده در ترکیه یک قرارداد کاری امضا شده به وزارت امور خارجه ارایه بدید ، مخارج و هزینه های پرداخت شده هنگام درخواست مجوز کار عهده کارفرما خواهد بود و کارفرما نمی تونه ، این مخارج رو از شما طلب کنه و یا شما را مجبور به پرداخت آن بکنه ،البته اگر شما در جایی کار می کنید که برای شما بیمه رد می شه ، امکان گرفتن اقامت دایم و شهروندی بعد از گذشت پنج سال وجود داره . در قرارداد کاری که با کارفرما امضاء می کنید حتما بایستی مکانی که قراره در آن جا مشغول به کار باشید و هم چنین نوع کاری که باید انجام بدین کاملا مشخص بشه

بعد از این که قرارداد کاری شما بعد از یکسال تمام شد در صورت توافق طرفین می تونید تا ۳ سال دیگه قرارداد کاری قرارداد کاری خودتون رو ۱۵ روز قبل از این که ویزای کاریتون به اتمام برسه ، تمدید کنید.

اقامت کاری ترکیه معمولا برای بار اول یکساله بوده و برای سال های آینده به مدت دو سال قابل تمدید می باشد.
⠀⠀⠀⠀

افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند اجازه کار ترکیه را دریافت کنند:


1- افرادی که از یک شرکت ترک پیشنهاد همکاری دارند
2- شهروندان خارجی که کارت اقامت معتبر دارند. مانند کسانی که اقامت توریستی ترکیه و یا ویزای درمان پزشکی یا فعالیت ورزشی (با حداقل 6 ماه اعتبار) دارند. (به جز دارندگان اقامت تحصیلی)⠀⠀

فرآیند اخذ اقامت کاری چه مدت طول می‌کشد؟
معمولاً کل پروسه بررسی و دریافت اقامت کاری ترکیه 90 روز زمان خواهد برد.
⠀⠀

نکات مهم کاریابی در ترکیه

جستجوی شغل شما به مکانی که می‌خواهید کار کنید بستگی دارد. می‌توانید مشاغل گردشگری نیمه ‌وقت را به صورت آنلاین پیدا کنید. اگر می‌خواهید در ترکیه تدریس کنید، ممکن است مجبور شوید شخصاً به مدارس مراجعه کنید تا اطلاعات مربوطه را پیدا کنید.

امکان ‌پذیرش مجوز کار از داخل ترکیه ممکن است؛ اگر قبلاً اجازه اقامت با اعتبار حداقل شش ماه باقیمانده برای شما صادرشده باشد، واجد شرایط کارخواهید بود. خارجیانی که به‌عنوان توریست وارد ترکیه می‌شوند، مجاز به کار نیستند. 

مشاغل ممنوعه در ترکیه‌⁣

 
به طور کلی ، اتباع خارجی موظف به دریافت اجازه کار در ترکیه هستند.


در این راستا، در حالی که اتباع خارجی در بسیاری از مشاغل اجازه فعالیت دارند اما در عین حال مشاغلی نیز وجود دارند که به لحاظ قانونی،⁣ انجام آنها برای اتباع خارجی ممنوع بوده و صرفا مجاز برای شهروندان ترکیه می باشند.

طبق قانون شماره ۶۷۳۵ بین المللی کار، بطور انحصاری در سایر قوانین، درخواست های کار برای اتباع خارجی در حرفه هایی که منحصر برای شهروندان ترک می باشد، رد خواهد شد.‌

ضمنا مهندسین ومعماران خارجی نیز باید ابتدا اجازه کار دریافت کنند و‌ سپس عضو موقت نظام مهندسی ترکیه بشوند.



مشاغل ممنوعه برای افراد خارجی در ترکیه‌

دندانپزشکی (دندانپزشک و جراح دندان)‌
پرستار (ماما و پرستار)
داروسازی‌⁣
دامپزشکی‌⁣
مدیرکل در مؤسسات خصوصی درمان‌⁣
وکیل (قاضی و دادستان عمومی)‌
دفتر اسناد رسمی‌⁣
پرسنل امنیتی‌⁣
ناخدای کشتی در محدوده آب های درون مرزی‌⁣
صادرات (ماهی، صدف، اسفنج، مروارید، مرجان و غیره)، غواصی، جستجو، هدایت، تکنیسین کشتی، دستیاری و خدمه کشتی و غیره‌⁣
مشاوره و کارگزار گمرک‌⁣
صنایع دفاعی

نکته:  لازم بذکر است که دولت در موارد خاص با الحاق متمم جهت دوره زمانی مشخص میتواند اقدام به صدور مجوز و جذب نیرو در هر⁣یک از مشاغل بالا‌ را داشته باشد.

موسسه مهاجرتی ترکیه ویت آس نماینده قانونی خدمات مهاجرتی ترکیه در ایران و ترکیه شما را برای رسیدن به هدفتان (چالیشما ایزین ترکیه) همراهی می کنند مهاجرت آسان به ترکیه با  turkey-with-us

برای ادامه مشاهده دیگر پلن های مهاجرت به ترکیه روی لینک زیر کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به ترکیه و اقامت ارزان ترکیه هم اکنون درخواست مشاوره رایگان خود را در سایت ثبت کنید.

هلدینگ ترکیه ویت آس

یک دیدگاه ارسال کنید